dinsdag 15 januari 2008

Woensdag 16 januari 2008: Chiang Mai

Vanmorgen moesten we in hotel "The Garden Island" ontbijten, omdat de ontbijtruimte van ons hotel een paar dagen gesloten is. De kwaliteit was iets beter dan gemiddeld (al smaakten de pancakes naar natte eierkoeken) en met de verse jus d' orange en een veel gezelligere ruimte waren we erg blij met deze verandering.
Via buro Wandering Star (waar we ook de kookcursus geboekt hebben) gingen we vandaag een excursie doen met een bezoek aan een waterval in de jungle, een olifanttour, whitewaterraften en een tocht op een bamboevlot.

De volgorde bleek iets anders dan het programma aangaf. Omdat we moesten wachten op een paar anderen die een excursie naar de longneckstam geboekt hadden bezochten wij een orchideeënkwekerij.

Leuk om te zien dat de "baby-orchideetjes" gekweekt worden in glazen flessen in een "nurseryroom". Verder waren er natuurlijk orchideeën in allerlei kleuren en soorten.

De gids liet ons een bamboestok zien en vroeg ons die open te maken. Er bleek zoetige rijst in te zitten. Best lekker. Ze stoppen zo'n bamboe vol met kleefrijst, kokosmelk en bonen, proppen het uiteinde dicht met kokosbast en dan gaat het in het vuur tot het gaar is.
We hadden die bamboestokken al wel eens zien liggen, maar hadden geen idee dat er iets eetbaars in zat.

De volgende stop was bij de elephantfarm. Er was geen tijd om even te plassen want we moesten direct opstappen. De olifanten leken hier veel beter verzorgd te worden dan bij het vorige tochtje. De mahout (olifantenverzorger) ging voorop zitten en wij op het bankje. Halverwege de tocht stapte hij af om voor iedereen foto's te maken. Wij gingen dus zonder bestuurder verder. De olifanten kregen alle tijd om rond te keutelen, even wat te eten enz. De omgeving was prachtig en het ging allemaal heel relaxed. De mahouts (olifantverzorgers) zochten onderweg knollen voor de olifanten.

Na de olifantentocht kon ik eindelijk plassen, maar daardoor heb ik gemist dat Maarten zoentjes kreeg van de olifanten. Gelukkig heeft iemand er een foto van gemaakt.

Met de pick up reden we vervolgens naar de lunchplek. Daar kregen we gebakken rijst met komkommer en ananas toe. Erg lekker. Na de lunch hebben we een mooie tocht gelopen naar de waterval. Prachtige natuur, een beekje, metershoge bamboe en flink klimmen en klauteren. Martine, bij wie het water inmiddels uit de neus liep van de verkoudheid had het dus af en toe zwaar, maar het was zo leuk dat het ondanks haar griephoofd toch goed vol te houden was.
Onderweg zagen we een bamboehotel, waar de meerdaagse trekkings overnachten. Erg primitief, maar heel leuk om te zien.

Maarten zag dat alle mannen voor hem over de boom liepen, dus dat wilde hij ook. Het werd alleen halverwege toch een beetje eng....

Na de wandeling gingen we whitewaterraften. Helemaal te gek. Allemaal een zwemvest aan en een helm op en dan keihard door het water. Tenminste, sommige stukjes, want het water was niet zo hoog.

Het laatste stuk van de rivier gingen we met een bamboevlot. Daar was niet veel aan. Je zat met je kont in ijskoud water op een vlot waarbij je moest oppassen dat je niet met je voet tussen de palen kwam. Gelukkig was dat tochtje maar een klein stukje varen.

Als laatste bezochten we het Akhadorp. Dat was dan wel weer indrukwekkend. Het was even afwachten of we toestemming van de dorpsbewoners kregen om te komen kijken, want dat vinden ze niet altijd goed.
Bizar om te zien hoe anders de mensen daar leven in vergelijking met ons.

Bij terugkomst in Chiang Mai hebben we bij diverse straattentjes wat gegeten en daarna zijn we moe naar het hotel terug gegaan.