zondag 20 januari 2008

Vrijdag 11 januari 2008: Ayutthaya

Na het inpakken van onze spullen en een ontbijt werden we om 10 uur naar een hotel gebracht waar de olifantentocht zou vertrekken. De olifanten waren geweldig, de rest viel een beetje tegen. Het was toch een beetje een kermisrondje en het eerste waar we tegenaan liepen was een aap aan een ketting. Zeker na al die wilde apen van gisteren zielig om te zien. Van de olifanten vragen we ons ook af of ze wel zo goed verzorgd worden, maar omdat we geen idee hebben waar je dan op let zijn we daar niet zo achter gekomen. We hadden in elk geval wel onze twijfels.

We hadden nog even tijd om wat te drinken en vervolgens zijn we naar het station gebracht.

Na een kaartje gekocht te hebben moesten we nog even snel eten. We zijn dus maar gelijk bij het zaakje naast het station gaan zitten. Met handen en voeten hebben we besteld want er was geen Engelse kaart en de eigenaar sprak ook geen Engels. Dat maakt het wel heel leuk. Ook krijg je als toerist vaak direct bestek en hier kregen we stokjes. Veel leuker en het was erg lekker.

Om 14.15 uur vertrok de trein. We zaten in de trein 2e of 3e klas en het was fascinerend om te zien wat er allemaal gebeurde. Aan alle kanten kwamen er verkopers met allerlei etenswaar langs. Zakjes met gebakken kuikentjes, kip tussen bamboe, mango enz. Het was dan ook enorm druk en lawaaierig.

Aankomst Ayutthaya (16.40 uur):

We waren wel erg blij dat we in Ayutthaya uit de trein mochten want ik had het heel heet en moest erg nodig plassen en Maarten had "enorme honger". Bij de stalletjes aan de overkant van het station hebben we wat kipkluifjes gekocht en vervolgens lieten we ons naar een hotel brengen.
Lelijk, saai en vrij duur, maar goed voor het doel; 1 overnachting.

We hebben eerst even gezwommen en daarna gingen we weer op pad. Via de buitenwijk waar het hotel stond zijn we naar het centrum gelopen. Bij een guesthouse hebben we lekker aan het water gegeten: kip in cocoscurry met grote stukken gember en stukjes varkenvlees (volgens mij van een biggetje). Niet echt heel lekker, maar wel leuk langs de rivier. Met de pont zijn we nog naar het gedeelte waar de tempels zouden moeten staan gegaan. We hebben uiteindelijk eindeloos gelopen zonder een tempel te zien, dus dat gaan we morgen beter aanpakken. Dan willen we een fiets huren.