dinsdag 22 januari 2008

Woensdag 9 januari 2008: Nationaal Park Khao Yai

Lekker uitgeslapen. Tot nu toe stonden we steeds om 7 uur buiten het hotel, maar deze keer is het 7.45 uur. Met de taxi op weg naar het station om naar Pak Chong en daarna naar Nationaal Park Khao Yai te gaan, waar we voor 2 nachten een huisje gehuurd hebben.

Op het station aangekomen leek het er even op dat Maarten nooit meer met een rugzak op pad wilde. Hij zat niet lekker en "het was geen doen zo". Nadat we de riempjes wat versteld hadden ging het gelukkig een stuk beter.

De trein stond er al toen we op het perron aankwamen, maar het nummer van de trein klopte niet met ons kaartje. Er ontstond dan ook grote verwarring bij iedereen die geen Thai was (die bleven nl gewoon rustig zitten, maar zij verstonden de omroepberichten). Eerst de trein in, er weer uitgestuurd worden, 5 minuten later toch maar weer de trein in en dan toch maar weer niet. Erg vermakelijk, maar het duurde wel erg lang en het was nogal heet ondanks dat het nog vroeg was.

Met 55 minuten vertraging vertrokken we dan toch. Ongelooflijk hoeveel spullen er met mensen mee de trein in gingen. We hadden vaste zitplaatsen en er zat iemand voor ons die regelmatig uitleg gaf over wat er gebeurde. Je kon ook eten bestellen dat tijdens de stop in Pak Chong aan boord gebracht zou worden, maar voor ons hoefde dat niet, want wij stapten daar uit.
Het was een tocht van 3,5 uur en na een wat minder interessant uitzicht in het begin kwam er op een gegeven moment heuvels in zicht en werd het bossiger en boeiender. We werden van het station opgehaald met een pickup en daarmee werden we naar het resort gebracht.

Onderweg naar Khao yai:

In de Eco Valley Lodge hebben we lekker rijst met kip en cashewnoten en groenten gegeten. Het huisje is basic maar goed. Bedden zijn waardeloos, want kuilig en het beddengoed voelt vettig. Meer schoon vettig dan vies vettig, maar we willen natuurlijk geen vettig beddengoed dus hier kwamen onze zijden slaapzakjes goed van pas.

We wilden hier naar toe voor een jungletour en hadden als bonusje voor vanavond een bat tour geboekt:

We verlaten om 16.30 - 17.00 uur, afhankelijk van seizoen, Eco Valley Lodge. Na een hobbelige rit van een half uur komen we bij de vleermuisgrot. Het uitzwermen van meer dan 1 miljoen vleermuizen duurt meer dan een half uur en is een magnifiek gezicht. De ononderbroken zwerm vleermuizen vliegt uit om ‘s nachts op insecten te jagen. U bent weer terug in de Lodge omstreeks 19.30 uur na deze spectaculaire belevenis.

Wij dachten dat het met dat spectaculaire wel mee zou vallen, maar het was absoluut een spektakel. We gingen er met een pickup met 2 Noren, 3 Denen, wij en een koelbox met koude drankjes naartoe en toen we aankwamen wees de gids de grot aan en begon het. En het ging maar door. In een dikke stroom kwam die beesten overvliegen. En ook nog laag. Je hoorde de vleugels klapperen en rook ze zelfs als ze overvlogen. Ze vlogen gewoon vlak over je hoofd. De gids deelde nog watermeloen en ananas uit(wat smaakt dat fruit hier lekker zeg) en daarna gingen we weer terug naar de lodge. De gids van vandaag gaat morgen ook mee met de jungletour en daar verheugen we ons op. Die man is al 20 jaar aan het park verbonden en weet ontzettend veel. Hij vertelde dat hij 1 keer een tijger gezien heeft.

Vleermuizen in Khao yai:

Dit was een ervaring om nooit te vergeten.

Omdat we de vrijdag pas om 14.00 uur met de trein hoeven hebben we voor 's morgens een olifantentocht geboekt. Spannend!